6/01/2011

SANAA

Kdybychom měli v Praze podobnou knihovnu a studijní centrum, jakou má Polytechnická univerzita v Lausanne (rok dokončení 2010), tak bych v ní spala, jedla, učila se a nikdy nikdy bych z ní nevylezla ven. NTK je sice moc krásný prostor, ale japonské studio SANAA vytvořilo v Lausanne budovu velmi transparentní, ale přesto intimní, pro mnoho lidí, ale přesto tichou a příjemnou k soustředění, dynamickou a organickou, ale velmi účelnou, a zároveň zábavnou a tajemnou. Můžete bloudit po prohnutých kobercích celý den a hledat si místo, kde budete nejvíc spokojeni. Zabořeni do hlubokých sedacích vaků s výhledem na Alpy. Jestli se to tak dá říct u světské stavby, měla jsem až takový kontemplativní pocit, pokud mi rozumíte. Budova byla plná studentů, ale stejně tam bylo takové ticho a pohoda a vůbec se mi odtamtud nechtělo. Ale asi bude velmi náročná na údržbu, stárnutí ji zřejmě moc neprospěje.
Mrkněte na pár fotek a na konci pro lepší představu ještě video.

















Tak co říkáte?

2 komentáře:

  1. na podzim, na bienále v benátkách, měli z té knihovny strašně dobrý 3D film - takovou prohlídku
    a v jedný chvíli tam pod tou budovou projížděli ti dva ze sanaa na takových těch dvoukoláčcích co se na nich stojí. strašně vtipné
    ale s tím zastaráváním máš pravdu. uplně jsem si vzpomněla na některé ty corbusiery, které jsme viděli v paříži...

    OdpovědětVymazat
  2. ale zrovna corbusier stárnout umí, mi přijde... ale asi jde samozřejmě i o takový opar génia. přesto materiály, které corbusier používá, jsou trvalé, a způsob jak je používá, je nadčasový. kdežto u těch japonských domů je to dost otázka...vezměme si třeba Multimediální studio od SANAA v japonském městě Oogaki, které bylo postaveno v letech 1996-7, po víc jak 10 letech je téměř nepoužitelné, dost znatelně tam zatýká a vůbec je to hodně prorezlý. ale zase to jsem vzala za příklad jednu z jejich nejmladších realizací. třeba se za tu dobu poučili.

    OdpovědětVymazat