6/16/2011

Rudolf Steiner v Praze!

Ano, někteří si vzpomenou na onu šílenou masu betonu s duhovou paní. Steinerovu zhmotněnou vizi antroposofie -Goetheanum ve švýcarském Dornachu- jsem měla tu čest před nedávnou dobou vidět a zrovna včera byla v DOXu zahájena výstava o tomto zvláštním, prazvláštním pánovi.
Výstava Rudolf Steiner a současné umění poběží v DOXu až do 12. září 2011.
Rudolf Steiner byl určitě zajímavý a inspirativní člověk. Filosof, trošku renesanční pán, zakladatel duchovně-esoterického hnutí- antroposofie. O jeho filosofii se toho určitě dá spoustu dohledat. Mě ale zajímá spíš jeho vliv na výtvarné umění, protože mám pocit, že jsem jej v Goetheanu pochopila úplně jinak, než jak to prezentují teď v DOXu. Tato budova, postavená pro Steinerova mysterijní dramata, měla ale původně vypadat trošku jinak. Možná trošku umírněněji, dalo by se říct.

původní budova Goetheana,základní kámen v r. 1913, vyhořela v r. 1922


současná podoba budovy, postavená v letech 1924-1928
Prohlídka budovy byla dost šílená, paní průvodkyně byla plná jakýchsi pocitů, které se jí nepodařilo předat dál. Možná budova zvenčí vypadá ještě jako budova, ale uvnitř to bylo čiré zlo.

hlavní sál


Ale nejpekelnější byly domky v okolí Goetheana:




Možná tohle není už Rudolf Steiner, možná je to jenom nepovedená transformace jeho myšlenek, ale teď už asi chápate, že jsem patřičně zvědavá na výstavu v DOXu a na jeho vliv na současné umění. Protože jména jako Karel Malich, Anish Kapoor nebo Joseph Beuys mi opravdu ke Steinerovi nesedí. Ale třeba jsem ho jenom špatně pochopila. Třeba je to všechno úplně jinak.

4 komentáře:

  1. Mzslim ze Spacovy laska, pokud se dobre pamatuju. Nebo ni?

    OdpovědětVymazat
  2. to jsem docela zvědavá, co o tom říkají na výstavě. tam to na mě ale působilo jako nevydařený špatný sen...
    myslela jsem že milovala waldorfskou školu, nebo že by i toto?

    OdpovědětVymazat
  3. a představte si, když takové baráky navrhuje polovina lidí od nás z kruhu...
    abych řekla tu věte, kterou nesnášim: a to v dnešní době!
    beton a kakofonie neopodstatněných tvarů

    OdpovědětVymazat
  4. @kj: no ono to spolu velice souvisí, ty alternativni skoly, filosofie, potazmo steinerova antroposofie, ze ano. nedavala jsi pozor, kj, pisu si.
    @m: pozitivni vibrace, voe, to necitis?

    OdpovědětVymazat