11/18/2010

A další Cena

Klub Za starou Prahu každý rok rozdává cenu stavbě, která byla nově postavena do historického prostředí, a to co nejcitelněji, přičemž nepůsobí agresivně na okolní výstavbu. (Myslíte, že by takovou cenu dostal Jan Kaplický, kdyby se jeho knihovna postavila?)
Ano, opravdu je pořád místo kde stavět. I v centrech měst. Každopádně letos vyhrál kostel sv. Ducha v Šumné na Znojemsku. Na ten kostel se nezlobím, opravdu mi přijde důležité ve 21. století navazovat na románskou architekturu. (Tak trošku to vypadá, že nám dochází inspirace. Co takové období palolitu? To je zatím ještě nevyčerpaná studnice nápadů!)
Akorát jsem spíš doufala, že tu cenu dostane polyfunkční palác Zdar v Ústí nad Labem. Jednak se jedná o mezinárodní spolupráci dvou architektonických kanceláří (Müller Reimann Architekten a Jan Jehlík Architektonická Kancelář- no mezinárodní... on Ivan Reimann je původem Čech, tak je to trošku zamotanější, ale jako co no) a jednak se mi ten dům líbí. Samozřejmě myslím esteticky z povrchního dojmu a z fotek, vevnitř jsem nebyla. Trošku mi připomíná dům na Můstku od Šrámků, ale to asi kvůli těm hodinám. A co je hlavní- palác Zdar velmi senzitivně dotváří veřejné náměstí, naznačuje dialog mezi starší a novější architekturou (to se dá vykoukat i z fotografií), která v okolí stojí, a to svojí nulovou dekorací a jemnými oblými tvary, které jakoby vplouvají do prostoru, a tak nikoho neuráží. Ale taky by se dalo mluvit o tom, že může být až příliš nenápadný a nezajímavý. Ale mně se líbí. A co vám?

1 komentář:

  1. začetla jsem se
    je mi tu dobře

    jen tak dál

    opravdu je ústecký dům elegantní, ale kostel je kostel (pro klub)

    OdpovědětVymazat