2/10/2011

Méně výstav a více umění

Je to dost šílený, kolik výstav se v Praze každý měsíc odehrává. Teď jsem koukala na přehled v časopise Art & Antiques a vzpomněla jsem si na článek, který dal tomuto blogu název: "Méně výstav a více umění!" od Josefa Čapka z roku 1922. A protože je ta esej celkem příhodná, rozhodla jsem se vám ji sem přepsat. Stojí za to.


     "Umění je nemnoho, ale mělo by ho býti mnohdy ještě méně. Mělo by býti méně výstav; střídá se jich v Praze tolik, že pro spoustu obrázků už není viděti umění. Brno si na takový nadbytek jistě nemůže naříkati, ale Praha měla nyní výstav mnohem více, než bylo prospěšno.
     Kdo pročítá výstavní referáty z Prahy, ten nepochybně se již na výčtu jmen vystavovatelů přesvědčil, co nicotných výstav přijde na jednu významnou. Jistě, není v Praze zrovna přebytek pěkných výstavních místností, ale je tu výstavních sálů přece jen tolik, že vyžadují si hodně mnoho výtvarnické produkce. Jsou sály v Obecním domě, místnosti ve sněmovně, kde střídají se nyní výstavy v rychlejším tempu třínedělním, je tu „Mánesova síň“ ve vodičkově ulici, kde původně proponovány byly dokonce výstavy čtrnáctidenní, je tu Salon Topičův a Rubešův, Umělecko-průmyslové museum, výstavní sály v Havlíčkových sadech, ba někdy je vystavováno i v místnostech hotelových, v ateliérech a v aukčních síních. Spotřeba obrazů a soch je tedy po této stránce velmi veliká, a přitom výstav opravdu dobrá je vzácnou událostí.
     Jsem dalek myšlenky, že by se snad měla výtvarné produkci jakkoliv omeziti cesta k veřejnosti. Veřejnost je svou povahou hodně netečná, umění si všímá málo a, jak víme, musí býti k zájmu o umění tuze často burcována a přímo nucena velikým voláním, stesky i prosbami. Zvláště mladým umělcům bývá těžko proraziti a dosáhnouti zájmu, který by pro ně znamenal aspoň povzbuzení a oporu morální. Bilance výstav tohoto roku však ukazuje, že většina nových jmen, jež se objevila na těch různých výstavách, neznamenala naprosto žádný cenný přínos umění. Nechci vypočítávati jména, neboť nemíním nikoho cejchovati na špatnou a zbytečnou hodnotu; vím ,že to bolí. Pravdou však je, že dříve, když bývalo výstav méně, bylo v nich více těch dobrých. Znamenaly především již mnoho po stránce výchovné; obecenstvo se učilo dívati se na dobré věci, jež mu byly podávány s vážným úmyslem. Špatné a bezvýznamné zboží svezlo se pak naráz ve větších uměleckých jarmarcích, a nevylézalo na světlo boží každé tři neděle, jako je tomu teď.
     Následky tohoto nevalného výstavního nadbytku budou nedobré. Obecenstvo nezískalo nikterak stykem s touto nízkou úrovní a je přesyceno ustavičnými výstavami, jež ostatně není schopno zkonzumovati. Skoro až paradoxní na této výstavní horečce je to, že z velké části je toto přehojné vystavování marné a zbytečné, neboť nikterak nesplňuje očekávaných prospěchů. Jako divadelní konjunktura není již skvělá, i zájem o knihu poklesá, tak vykazuje dnes i trh ve výtvarnickém zboží ohromné poklesnutí." (…)

Co si myslíte vy? Souhlasíte s názory Josefa Čapka? Nebo je podle vás lepší, když se koná více různých výstav, aby si každý našel něco pro sebe? Dokážeme my diváci vůbec posoudit, co je špatné a co dobré umění, co stojí za navštívení a co ne?

4 komentáře:

  1. Především míním, že kdyby Pepa ještě žil, tak se z té dnešní přemíry rovnou picne do kebule. Upřímně s ním až tak nesouhlasím. Myslím tím konkrétně názor, že obecenstvo je tím množstvím děl (děl špatných, vkus kazících dle něho) ničeno. Každý má jiný vkus a o tom žádná. Na žádném díle se ti nikdy neshodnou úplně všichni znalci, že by bylo nejlepší. Na žádném se ti ani úplně všichni neshodnou, že je dobré. Vždycky se najde někdo, a to prosím myslím i někoho, kdo něco umí a umění rozumí, kdo zrovna tento styl či zpracování neopěvuje. Například mně když předložíš kvalitní abstrakci a nekvalitní abstrakci vedle sebe, bude se mi to líbit asi tak stejně. Respektive asi mě to dvakrát nezaujme, ale za ošklivé to považovat nebudu. Za to jiný by mě třeba hned hnal jen za jedno nehezké slovo o dvou čarách na papíře. Čapkovi názory já uznávám, například jeho stať o komunismu mě úplně nadchla, ale ohledně umění si asi nesednem. Podle mého je v jeho názorech jasně cítit nejen jeho ale konzervatismus celé té doby. Tedy já jsem za to množství ráda no a že ho taky využívám..;)
    A mám tedy z tvé volby jména usuzovat, že ty s ním souhlasíš?
    Bára

    OdpovědětVymazat
  2. No, na jednu stranu si myslím, že těch výstav je opravdu přehodně, s tím s Čapkem souhlasím. Mě osobně to dost frustruje, nestíhám zkouknout ani polovinu toho, co bych vidět chtěla. A co teprve výstavy, které je třeba vidět víckrát...! V takovým množství nabídek pak už člověk jenom konzumuje a nestíhá díla pořádně vnímat, viz třeba Boštíkova retrospektiva, což je třeba příklad výstavy, která se nedá dát na jeden zátah. Jenže na druhou stranu dneska je návštěvnictvo dost těžký zaujmout, je proto třeba, aby galerie byly stále v pohybu a každý návštěvník si přišel na to svý. Předpokládá se, že si teda každý vybírá, než že se snaží o obecný přehled. Otázka je, jestli to tak je dobře. Třeba jo, já vážně nevim.

    OdpovědětVymazat
  3. Ale tak obecný přehled.. Záleží na tom, co považuješ za obecný přehled. Člověk, má-li alespoň trochu zájem, ví, které výstavy by navštívit měl, a upřímně z hlediska mého laického o výtvarné umění se zajímajícího avšak mohu-li to tak nazvat - s mírou studenta studujícího jiné obory, mi přijde, že takových výstav zas žádná přehršel není, zkrátka tak akorát. A zbylé jsou již jenom pro mé pobavení, žádnou povinnou návštěvu skrz obecný přehled. A množství těchto výstav mi pomáhá ve výběru alespoň některé z nich. Či mě nechává chladnou, není-li mezi nimi vůbec nic mě zajímajícího. A přeci výstavní doba je dostatečně dlouhá, abys tak mohla s dobrým plánem beze stresu vše oběhnout, ne? Já taky nevím, ale určitě jo!;)
    Bára

    OdpovědětVymazat
  4. Právě že to je otázka, jestli člověk pozná, které výstavy stojí za navštívení a které ne (samozřejmě opomineme-li ty velké významné výstavy ve statních galeriích). Ty říkáš, že tě některé výstavy nechávají chladnou, protože nejsou zajímavé, ale jak to víš? Jak víš, že je nezajímavá, když jsi jí neviděla a umělce neznáš? Mě to často překvapí, třeba teď fotograf Parr v DOXu...nešla jsem tam ani tak kvůli němu, nic jsem o něm nevěděla, nezajímalo mě to. Ale pak mě docela zaujal, trochu víc jsem se o něm dozvěděla, ty jeho fotografie mají hrozně silný sociální aspekt. Jenže tohle všechno jsem nevěděla, dokud jsem je neviděla. Právě v tom si myslím, že je ten problém. Že z toho množství výstav, jich stihneme navštívit jen pár a nevíme, jestli nám neutekly nějaké zajímavé, protože nedokážeme posoudit, které výstavy za to stojí a které ne. Otázkou zůstavá, jestli kdyby bylo výstav méně, tak jestli by převažovaly ty dobré...
    No.

    OdpovědětVymazat