4/22/2012

Vládcovské koleno

V úterý 24. 4. bude přednášet (v rámcí cyklu přednášek pro veřejnost Umění včera, dnes a zítra) na VŠUP Ivan Foletti o raně (je to opravdu raně, a ne ranně, ach ach) křesťanské ikonografii, konkrétně o tom, jak vyobrazení Krista přebralo některé prvky z antické císařské propagace.
Takové přebírání ikonografických prvků souvisí s tzv. Gestaltpsychologií, nebo-li s tvarovou psychologií, která kromě několika dalších chytrých tezí, hovoří i tom, jak jsou lidé po dlouhá léta zvyklí na určité zaběhané symboly, které jsou všeobecně platné, i když je nositelem takového symbolu pokaždé někdo úplně odlišný. Tedy když se raní křesťané rozhodli, že si katakomby vymalují postavičkami Krista, neznali žádnou jinou ikonografii, než právě řeckou a římskou. Proto můžeme najít mozaiku Krista s koňmi, který se nápadně podobá řecké personifikaci Slunce bohu Heliosovi.

bůh helios v athénském chrámu

kristus jako helios v nekropoli chrámu sv. petra ve vatikánu
Anebo když měl být Kristus vyobrazen ve velmi vážené a respektované póze, byl zvolen sedící typus s jedním zvýrazněným kolenem- odbornou terminologií profesora Royta se takové koleno nazývá vládcovské. Dole vidíme příklad takového pěkného kolena, plus je zde Kristus vyobrazen jako správný antický filosof, pěkné. A ještě trošku vypadá jako žena, ale to má zase úplně jiné odůvodnění a je jich spousta.

sedící kristus na sarkofágu z Ravenny, 5. století

sedící římský zeus z 1. století

 Takových podobností je opravdu mnoho, křesťaní kopírovali antiku nejen v malířství, ale také v sochařství nebo v architektuře (třeba taková románská katedrála vychází v mnohém z raně křesťanských bazilik, které zase vychází v mnohém z římských tržních a soudních budov, anebo jsou s nimi úplně totožné, protože staré římské budovy velmi dobře posloužili raným křesťanům k jejich potřebě shromažďování).
Kdyby to někoho zajímalo ještě víc, Royt vždycky mluvil o nějaké knize "Kristus jako chameleon", o které jsem nikdy nenašla, že vůbec existuje, ale každopádně tématem se zabývá prof. Mathews v knize "The Clash of Gods: A Reinterpretation of Early Christian Art".
Tohle téma mi přišlo vždycky nesmírně zajímavé, takže věřím, že i přednáška Ivana Folettiho bude nesmírně zajímavá. Možná si ho ještě někteří pamatují z přednášky na gymnáziu, já jsem tenkrát raně křesťanskému umění a dějinám umění naprosto propadla, o to víc mě mrzi, že ji v úterý neuslyšim, ale rozhodně doporučuji!

Ještě odkaz: tu...
a mějte se krásně!
a

4 komentáře:

  1. aničko, taky si ještě pamatuju to první seznámení s raným křesťanstvím. a ráda si to připomenu, takže mi nezbývá, než se tam v úterý zastavit.
    našla jsem k tomu chameleonovi takovou práci, možná je to ono, podívej: http://1url.cz/rKbY

    OdpovědětVymazat
  2. a nebo pěkně čtvrtek půl osmá jako na koni(alespoň že s typickou akademickou čtvrthodinkou zpoždění) u nás v celetné. občas je to prokládané mistrem třeboňákem, ale většinou prof. royt povídá rané křesťanství a vládcovské koleno se objeví nejméně každou druhou hodinu:)
    každopádně já si to taky moc užívám a všem navíc doporučuje výlet do příjemného městečka jménem ravenna, kde se v určité podobě zjevuje skoro všechno, o čem se v souvislosti s raně křesť. uměním mluví. a dá se to projít za jeden den.jenom je to z prahy trošku z ruky, no...

    OdpovědětVymazat
  3. Ivana Folettiho si taky lehce pamatuju:) ale ani, měla bys mít aspoň ten twitter, mikroblog je super, s nikým nemusíš kamarádit a aspoň by mi neunikaly články a tobě přibývali sledovatelé a čtenáři:)
    Mimochodem, v NG teď otevřeli toto, bylas tam už? http://novasynteza.cz/
    Jul.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. tyjo, to musí být tam vzadu, kde dřív bývala ta příšerná restaurace, to je skvělý!
      ale bylo by báječný, kdyby se tam dalo dostat i bez lístku...aby se lidi naučili chodit do Veletržáku jen tak. takhle vlastně ze začátku fungovalo pompidou, kam lidi nechodili jenom na výstavy, ale i do knihovny, do kavárny nebo prostě jenom proto, protože je to tam bavilo.
      zajdu to omrknout ;)

      Vymazat