12/03/2012

Houdek? Opravdu? Houdek?

Tuzemské zpravodajství o výtvarné scéně je vždycky trošku k popukání. Přesvědčila jsem se o tom znovu, když Čt24 přenášela živě rozhovor s vítězem Ceny Jindřicha Chalupeckého Vladimírem Houdkem.
Mimochodem, kdo si to ještě nepřečetl, letos vyhrál Cenu opravdu malíř, opravdu Houdek, opravdu onen záhadný autor čerpající z avantgardy 1. poloviny 20. století, jehož obrazy, ani jeho povídání o nich, mě vůbec nezaujalo a vůbec jsem z toho byla trochu na větvi, takže jsem to sem zapomněla napsat.
"Porota zvláště ocenila, jak se Houdkovi podařilo spojit riziko a ambicióznost s rozhodností a měřítkem. (...) a považuje za podstatné, že i nadále napomáhá tvorbě nových formálních řešení."
Nová formální řešení?? Jak jako nová? Vždyť sám řekl, že navazuje na téměř 100 let staré postupy! A ambiciózní měřítko? Prosim vás...přiznám se, že jsem v Domě umění v Brně nebyla, z fotek z instalace výstavy však je patrné, že obrazy mají možná tak 2 metry na výšku, každý kdo zná trošku dějiny umění 20. století, ví, že s velikostí obrazů amerických abstraktních expresionistů se Houdkovy plátýnka vůbec nedají porovnávat.
A vůbec mě to prostě rozmrzelo, protože mám pocit, že jsme zase zabředli v nějakým provinčním konzervativismu, který nás zase vrací o několik kroků dál, a že s novými postupy pracujou spíš jiný laureáti- třeba Babanová nebo Franta s Böhmem, o Houdkovi bych to rozhodně neprohlásila.
Ale znovu se přiznávám k tomu, že naživo jsem jeho obrazy neviděla, takže by mě možná trochu víc uchvátily (to asi ano), ale stále to nevyvrací fakt, že porotě nevěřím ani slovo. 


Každopádně původně jsem chtěla psát o onom roztomilém zpravodajském vstupu, kdy byl do hlavních zpráv na Čt24 vsazen živý záběr ze slavnostního předávání Ceny v Divadle Husa na provázku. Nejvtipněší je komentář redaktorky, která oznamuje jméno vítěze ještě před tím, než byl doopravdy v divadle vyhlášen, a pak následujcí večerní rozhovor s Houdkem, který evidetně nebyl schopný dát dohromady jednu pořádnou větu. A otázky paní moderátorky byly tak mimo a tak klasicky nevhodně trapný, že jsem se musela vážně smát. Ale Houdek se na tom videu tak rozkošně směje, že jsem mu skoro odpustila ty jeho obrazy. Skoro. Rozhovor zde.

A mějte se krásně!
a

2 komentáře:

  1. Mně se jeho obrazy moc líbí, opravdu moc! Nechci ale soudit, jestli někdo z ostatních finalistů nebyl lepší.
    V rozhovoru vypadá česká umělecká scéna jako něco divného a trapného.
    Marie Rák.

    OdpovědětVymazat
  2. No...ale trapné a divné je spíš české zpravodajství...nemůžu si pomoct, ale televizní zprávy (jedno na jakém kanálu) mě štvou čím dál tím víc a už se na ně vůbec nemůžu koukat...

    OdpovědětVymazat