12/06/2010

Přečtěte si před spaním

Četla jsem nedávno dva články, které mohu jen doporučit. Byly od Karolíny Jirkalové, možná jediné české investigativní novinářky v oblasti architektury. Kritizuje současné architekty, což u nás také není zrovna běžné. Článek Zde je Kotasovo pojednává o realizovaném prazvláštním projektu a druhý článek Město na papíře zase o "módním" urbanismu, který se nás ale dotýká více, než si myslíme.
Oba články si můžete odkliknout nebo se podívat sem.

A když už jsme u tý architektury... viděli jste novou budovu Fakulty architektury ČVUT? Tady se můžete mrknout na pár obrázků. Dnes jsem u ní stála a musím říct, že mě nijak neohromila. Vevnitř jsem ale nebyla, a ty interiéry nevypadají úplně zle. No, na druhou stranu, naše Dějiny umění se vyučují na půdě v Celetný, tak my můžeme jenom tiše závidět.
Ale jak píše Louis I. Kahn ve svém eseji z roku 1971 Místnost, ulice a lidská dohoda: "Navrhovat školu architektury je pro architekta tou nejprestižnější zakázkou."
Čekala bych od takové nové budovy školy architektury nějakou větší výrazovost, něco, kde by bylo vidět, co znamená současná architektura, reprezentační prostor zhmotněných idejí samotné architektury, inovativní a originální nápady a příklady, kam architektura dnes směřuje. Proč nepustili k plánování mladé studenty architektury? Proč je stavba od dnes již osmdesátileté Šrámkové? Proč škola připomíná více než půlstoletí staré Karfíkovy budovy? Možná trochu přeháním, ale tohle mě tak dneska napadlo, když jsem ji viděla.
Co si myslíte vy?

a

6 komentářů:

  1. mně se ta budova líbí, zvlášť kvůli (podle mě:-)) skvělému zasazení do prostředí. uznávám ale, že škola architektury by mohla být zajímavější...

    OdpovědětVymazat
  2. připadá mi trochu zvláštní název "nová" budova školy architektů, když má formu a nevýraznost staveb již několik desítek let starých.

    zprvu mě opravdu vyděsila, ale teď si stále více připouštím, že má především sloužit a zase sloužit (i když reprezentovat také)...

    OdpovědětVymazat
  3. musíme se jít někdy podívat dovnitř. udělat stavebně-kunsthistoricko-estetický průzkum.
    já jsem nechtěla jako by prvoplánově narážet na budovu, spíš mě mrzí, že když máme spoustu opravdu dobrých mladých ateliérů, proč vybrali zrovna Šrámkovou (i když je to výborná architektka).třeba hned NTK odnaproti- těm architektům je sice všem asi kolem čtyřiceti, ale na jejich stavbách je vidět, že se snaží neopakovat se, ale stále přicházet na nové možnosti. no.

    OdpovědětVymazat
  4. mně se nelíbí slovo výrazovost, to je nějaká nad-umělecká záležitost?:-) něčím mně dráždí, ale jsem asi blbá. každopádně šrámková zrovna nadšené vášně nebudí,to je pravda. a mladí architekti (studenti)... nemůžou asi hned začít na něčem tak velkém, ale taky mně to napadlo. snad to bude aspon funkční (současný stav je úplně hrozný, profukuje nebo je tam horko, nemluvě o milionu pater, dezorientaci, kapacitě...´)

    OdpovědětVymazat
  5. slyšela jsem malý architektonický vtípek (není z mé hlavy) o tom sloupu, který uzavírá nároží budovy. víte co bude stát na jeho vrcholu? urna šrámkový...

    OdpovědětVymazat