7/01/2011

Magdalena Abakanowicz v Olomouci

Výstava v olomouckém Muzeu moderního umění mi vzala dech. Pochmurné pytlové figury působily nesmírně naléhavě, návštěvník mohl mezi nimi procházet, sedět vedle nich, skoro se jich dotýkat, cítit zatuchlou pytlovinu. Takhle si představuji stručnou retrospektivní výstavu- vše, co bylo třeba říct, bylo řečeno, nic nebylo zbytečné a nic ani nechybělo.


"Polská sochařka Magdalena Abakanowicz (nar. 1930) představuje jednu z nejvýraznějších osobností evropského výtvarného umění 20. století. Světové sochařství obohatila o prvek monumentální bezhlavé figury, která se stala zástupným symbolem pro vyjádření pocitů člověka ve 20. století. Magdalena Abakanowicz se narodila v polsko-ruské šlechtické rodině v Polsku. Její inspirace čerpá z hrůzných válečných zkušeností, z pocitů odcizení a nepochopení, z nebezpečí chování davu a manipulativnosti totalitních režimů." (doprovodný text na výstavě)

"...vytvářela jsem bezhlavé postavy ... chtěla jsem konfrontovat člověka se sebou samým, s jeho samotou uprostřed masy ... dav se chová jako bezhlavý tvor a jedná jako bezhlavý tvor, na povel uctívá a na povel nenávidí ..." (Magdalena Abakanowicz)








"Když jsem odcházela v noci z ateliéru a zavřela jsem za sebou dveře, měla jsem pocit, že teď, když moje nehybné sochy zůstanou o samotě, začnou si dělat, co se jim zlíbí. Když nebudou omezovány mou představivostí, začnou se hýbat, chodit, tančit, nasadí si hlavy a vytvoří si obličej. Časem jsem pak vytvořila skutečné tance." (M. A.)

1 komentář:

  1. výstava byla vážně dobrá. kdo máte prázdninovou cestu alespoň trochu kolem olomouci, stavte se!

    OdpovědětVymazat