3/29/2011

pořád dokola

Tak mi to zase chvíli trvalo, ale minulý týden byl trošku náročnější. Zato velmi obohacující- už vím, jak postavit dům široký 60 cm a taky vím, že láska a pravda vždy zvítězí.
První tvrzení se vztahuje ke skvělé středeční přednášce Osamy Okamury o současné japonské architektuře. Zjistila jsem, že jsme v 90. letech nebyli daleko od realizace návrhu SANAA pro bažantnici Pražského Hradu; že životnost domů v Japonsku je neuvěřitelných 20 let; a taky jsem si oblíbila nového architekta- Toyo Ito (ty fasády mi úplně neseděj, vyhrála ale u mě knihovna umělecké školy v Tama, japonský Kahn!).


Druhou pravdou odkazuji k filmu Odcházení, který mě vskutku nadchl a pobavil. Nejenže je to kvazipolitická fraška připomínající trošku Kusturicu a trošku Ionesca (které mám oba ráda), ale hlavně je to komedie o nás všech, o této zemi, o hořkosti, kterou vnímavý člověk cítí, když se malé ulice v centru Prahy pomalu mění v přehlídky erotických klubů a nikdo s tím nic nedělá. Celkem trefný článek od Jáchyma Topola si můžete přečíst zde. A co si myslíte o filmu vy?
Ještě jsem ale neskončila. V Praze se jako obvykle zase děje tisíc věcí najednou, kdo mi poradí, jak se rozpůlit a napumpovat den o dalších deset hodin, koupím mu palác. Nejdříve připomínám znovu Adrienu Šimotovou, ze všech stran slyším samé pozitivní ohlasy, nenechte si to ujít, výstava potrvá ještě měsíc. Bow-Wow končí ve Fragnerce již příští týden! Dále nabídka mladého umění: Michal Pěchouček v GHMP, ve SVITU vystavuje své "vědecké" umění Matěj Smetana; minulý týden byl otevřen nový pokoutný galerijní prostor SPACE-SPEJS, jsem na něj docela zvědavá. Příští týden také proběhne na Kampě beseda s českým "informelistou" a abstraktním sochařem Alešem Veselým, lístky je třeba zarezervovat předem. Jo a kdybyste náhodou netušili, ve Veletržáku teď vystavují jeden Kandinského obraz z Tate Modern, pouhých 120 Kč za vstupenku, hm?
A ještě poslední...co říkáte na tenhle bytový dům kousek od Náměstí Republiky? Já se teda nemůžu dočkat, až bude hotový, skoro se mi ani nechce věřit, že se něco takovýho staví v Praze...

Takže v rychlosti:
Adriena Šimotová, Menší ohlédnutí: Perforace, frotáže 1975-91 na Kampě (do 25. 4. 2011)
Bow-Wow: House Behaviorology v GJF (do 4. 4. 2011)
Michal Pěchouček: Hodiny v umění v Domě U Kamenného zvonu (16. 3. - 5. 5. 2011)
Dvě slunce Richard Loskota ve SPEJS-SPACE (od 22. 3. 2011)
Matěj Smetana ve SVITu (22. 3. - 19. 4. 2011) 
Beseda s Alešem Veselým na Kampě (5. 4. 2011 od sedmi večer)  

4 komentáře:

  1. Ten dům jsem viděla a dost mě zaujal, na první pohled vypadal úchvatně i v oblaku prachu, a to jsem ani netusila, ze to budou byty :)(akorat kavarna naproti dost podrazila)

    OdpovědětVymazat
  2. obohacujes me, anno. minimalne ten namestorepublikovy dum, malo koukam nahoru, zda se mi,pak si nevsimam zajimavejch veci kolem.a o cem mam napsat fejeton, kdyz jsem ted zjistila, ze ma byt dnes hotov? o tomhle?:)

    OdpovědětVymazat
  3. tento nový dům v lodecké u petrského náměstí není posuzován tak jednoznačně, jak by se mohlo zdát.

    vedle stojí stará budova základní školy, ke které od počátku patřil prostor hřiště. zde se konal tělocvik venku, bylo to blízko a bezpečné pro děti. škola nemá nyní tělocvičnu žádnou (stará prý podle nových předpisů nesmí již fungovat) - nový dům, jak čteme, má v sobě ukrývat tělocvičnu novou, nebyla však doposud zpřístupněna a děti mají tělocviky vždy o několik ulic dál, ve veřejném parku na náměstí ludv.svobody (což není vůbec ideální). a nejde jen o tělocvik.
    z jižní strany je škola nyní zcela zastíněna novou vysokou budovou (je mezi nimi mezera asi 2m) - ve třídách na této straně se pak nedá téměř vyučovat kvůli nedostatku světla.

    tak nevím, jestli potřebujeme a chceme novou architekturu za každou cenu, i když, pravda, může přinést kvalitní a originální architektonické řešení. jestli chceme veřejný prostor zahušťovat výstavbou, nebo jej nechat sloužit škole k výuce. jestli se na některé projekty nedíváme příliš odborným okem s velkým nadhledem, nebo si poslechneme námitky dotyčných lidí, kteří s tím žijí a mají často jiné názory a konkrétní zkušenosti...

    no, omlouvám se za poněkud delší projev, měla jsem něco málo na srdci.

    ale chválím za zvednutou hlavu při bloumání městem! :)

    OdpovědětVymazat
  4. dík za komentář, to je náhodou docela důležitá poznámka. jak by měl probíhat dialog s lidma, co poblíž žijí? nebo když se staví nějaká důležitá budova, má se ohlížet na laiky? nebo se má stavět progresivní architektura, která se sice zpočátku nebude líbit, ale čas ukáže jak důležitá pro to místo byla? nebo se má ohlížet na obyvatele? a nebudou potom město zaplňovat stavby typu Palladium, protože to se lidem líbí? atd...

    OdpovědětVymazat