V Domě U Kamenného zvonu zaplňují obě dvě patra precizní kresby švýcarského rodáka Adolfa Wölfliho. Jemu byla na konci 19. století diagnostikována schizofrenie a do rukou dostal barevné pastelky. Během třiceti let vytvořil vlastní podivuhodný svět, jemuž vymyslel originální numerickou řadu a notový zápis. Wölfliho rozměrné kresby jsou nesnesitelně detailní. Zpočátku se kocháte jejich precizností, po chvíli se vám ale začne ze všeho točit hlava a je vám spíš úzko. Do toho místnostma znějí pochmurně dunivé vzdechy a skřeky, které naneštěstí nevydávají paní kustodky, ale skryté reprobedny. Doporučuju si výstavu rozdělit alespoň na dvě návštěvy nebo se nesnažit zhltat všechno najednou.
Výstava Kryštofa Kintery je na druhou stranu méně náročnou záležitostí, ovšem do té chvíle, než si ji příliš pustíte k tělu. Prostor Městské knihovny je svou velikostí a počtem místností vyhlášen, dopředu ale garantuji, že protentokrát si toho ani nevšimnete. Chvíli si připadáte jako na divoké jízdě lunaparkem, trochu se bavíte, smějete, trochu na vás padá tíseň ze všudypřítomné kritiky na společnost, později přejdete do tmavé části výstavy, z některých (zvláště těch voskových rozteklých) objektů vám může být i docela nepříjemno. Ale celkově se jedná určitě o jeden z nejzajímavějších výstavních projektů tohoto měsíce, tvorbu Kryštofa Kintery se podařilo velmi trefně postihnout, ani nevadí, že je to tak všechno nahuštěný na sebe. Navíc mě bavily různé zásahy do samotného prostoru galerie, po té spoustě vážných, převážně obrazových, výstavách se jedná o příjemné osvěžení Městské knihovny. Doporučuju všema deseti.
![]() |
špatné zprávy, 2011 |
Tyto obrazy sice na výstavě nenajdete, nepodařilo se mi najít odpovídající na internetu, ale myslím, že velmi dobře vystihují Slavíkovu tvorbu:
Adolf Wölfli v Domě U Kamenného zvonu (22. 2. - 27. 5. 2012)
Kryštof Kintera v Městské knihovně (29. 2. - 13. 5. 2012)
Otakar Slavík na Kampě (10. 2. -15. 4. 2012)
(teď mi došlo, že poslední dobou zde odkazuji na stále stejné galerie, musím trochu víc rozšířit pole působnosti; ale třeba to taky může znamenat, že není třeba mnoho galerií, když ty instituce, které máme, budou mít kvalitní a zajímavý výstavní program)
všechno tři skvělé věci. pravda, svatá pravda
OdpovědětVymazatvíš, co mi ale nedá spát? ta výstava krištofa k. mi připadala tak skvěle a správně nekonvenční, říkala jsem si celou dobu přesně, jak je to hezké, že se ghmp posunula v knihovně k něčemu takovému. a do toho poznámka z úst samotného autora (ó, ó, ó) o tom, že je to tam jak za komančů. tolik by mě zajímalo, co se to při přípravě takových výstav děje. nevim, jestli sis všimla, zvlášť v té podlouhlé místnosti hned za skleněnými dveřmi, těch vyloženě nasraných kustodů. zaslechla jsem od nich několik poznámek, jaká že nebezpečná blbost se tady vystavuje...tolik k otevřenosti galerií a k vnímání "moderního umění" "prostým" publikem, možná
to jo :D já myslim, že kustodi budou mít docela peprný dva měsíce
OdpovědětVymazatčetla jsi o té výstavě v novinách? tady za všechny článek na lidovkách: http://www.lidovky.cz/kinteruv-previt-rusil-nakonec-ho-vypnuli-fgl-/ln_kultura.asp?c=A120306_175705_ln_kultura_btt
mně by z toho asi bouchla hlava. mně stačí, když u nás v Ateliéru pouštím videoprojekci, pak hučí ten videoprojektor a děsně mě to štve :D
a v té temné části jsem měla taky chvíli docela strach, jak to tam všechno probíjí a světlo pořádně nesvítí, docela psycho. ale patří to k tomu. ta výstava opravdu působí, nenechává člověka chladným. ale kustodů je mi líto, to jo.